Imposant kraanschip Saipem 7000 terug in Eemshaven
Het gigantische kraanschip Saipem 7000 ligt weer in de Eemshaven. Woensdagmiddag 4 december rond 17.00 uur voer het op twee na grootste kraanschip ter wereld onder begeleiding van vier sleepboten en bij prachtige weersomstandigheden de Eemshaven binnen. Het schip ligt afgemeerd aan de Noordkade van de Wilhelminahaven waar het naar verwachting tot mei 2020 blijft liggen om (de)mobilisatie werkzaamheden voor een offshore windproject uit te voeren.
In 2015 en 2016 lag de Saipem ook al in de Eemshaven afgemeerd en was toen een blikvanger van formaat, want in de wijde omgeving bepaalden de twee lichtblauwe kranen van het markante schip maandenlang de skyline. Ook nu zal dat weer het geval zijn. Het levert niet alleen mooie plaatjes op, maar de Saipem fungeert eveneens als uithangbord. Immers het accommoderen van dergelijke grote schepen toont de mogelijkheden van de Eemshaven aan. Daarnaast zorgt de aanwezigheid van het schip voor veel werkgelegenheid voor allerlei toeleveranciers en industriële dienstverleners.


